Αναλυτικά παραδείγματα και τι συμφέρει τελικά

Με την τιμή της βενζίνης να έχει εκτιναχθεί στα ύψη σπάζοντας το ένα ρεκόρ μετά το άλλο από τότε που ξέσπασε ο πόλεμος στην Ουκρανία, είναι ξεκάθαρο πλέον πως εάν θέλει κάποιος να μεταβεί από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη, θα του έρθει πολύ φθηνότερα εάν επιλέξει να μετακινηθεί με το αεροπλάνο, παρά με το αυτοκίνητο.

Μάλιστα, εάν έχει μεριμνήσει να εκδώσει εγκαίρως τα αεροπορικά εισιτήρια ή εάν επιλέξει να πετάξει σε συγκεκριμένες ημέρες και ώρες που είναι φθηνότερο το κόστος, τότε δεν θα πληρώσει ούτε καν τα μισά σε σχέση με το να πήγαινε με το αμάξι στη συμπρωτεύουσα! Μπορεί κάτι τέτοιο πριν από λίγο καιρό να ακουγόταν απίστευτο, αλλά πλέον είναι η απτή πραγματικότητα, την οποία πάμε να δούμε αναλυτικά, με στοιχεία και αριθμούς.

Κακοκαιρία «Elena»: Σφοδρό πέρασμα από Αττική και Εύβοια – Εκεί θα χτυπήσει τις επόμενες ώρες
Κακοκαιρία «Elena»: Σφοδρό πέρασμα από Αττική και Εύβοια – Εκεί θα χτυπήσει τις επόμενες ώρες

Ταξίδι 5 ωρών με το αυτοκίνητο (χωρίς τις στάσεις)

Καταρχάς η χιλιομετρική απόσταση που χωρίζει την Αθήνα από τη Θεσσαλονίκη είναι 504 χιλιόμετρα. Αυτό σημαίνει πως ένα μεσαίο αυτοκίνητο των 1.400 κυβικών εκατοστών που κινείται με μέση ταχύτητα 100 χιλιομέτρων την ώρα, θα φτάσει στη νύμφη του Θερμαϊκού μετά από ταξίδι 5 ωρών (χωρίς να υπολογίζουμε τις στάσεις που μπορεί να κάνει ο οδηγός για φαγητό ή ξεκούραση, το χρόνο που θα δαπανήσει για να βάλει βενζίνη ή για να πληρώσει τα διόδια).

Κατανάλωση 90 λίτρων βενζίνης

Πόσο θα μας έχει κοστίσει σε χρήματα όμως; Πέραν του γεγονότος ότι… ο χρόνος είναι χρήμα, ένα βενζινοκίνητο όχημα πενταετίας καίει στην πράξη κοντά στα 9,0 λίτρα καυσίμου ανά 100 χιλιόμετρα. Αυτό σημαίνει ότι για να διανύσουμε την απόσταση Αθήνας – Θεσσαλονίκης μετ’ επιστροφής, ήτοι 1.000 χιλιόμετρα (1.008 για την ακρίβεια) θα απαιτηθούν 90 λίτρα βενζίνης.

Πώς υπολογίζουμε την κατανάλωση

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο υπολογισμός της μέτρησης κατανάλωσης του καυσίμου που καίει ο κινητήρας του αυτοκινήτου μας (ανεξαρτήτως αν είναι βενζίνη, πετρέλαιο, ή υγραέριο), είναι μια πολύ εύκολη διαδικασία, που δεν απαιτεί ειδικές γνώσεις και όπως θα διαπιστώσετε και εσείς συνήθως απέχει στην πράξη απ’ τις τιμές που δίνει ο κατασκευαστής.

Ακόμα και αν το αυτοκίνητο που οδηγούμε διαθέτει υπολογιστή ταξιδίου και αναγράφεται η μεικτή κατανάλωση, καλό είναι να κάνουμε μία ρεαλιστική μέτρηση για να δούμε τι πραγματικά ισχύει. Η διαδικασία της μέτρησης της κατανάλωσης γίνεται ως εξής: Γεμίζουμε με καύσιμο το ρεζερβουάρ του αυτοκινήτου μέχρι να φουλάρει πλήρως. Μετά μηδενίζουμε τον μερικό χιλιομετρητή. Διανύουμε το λιγότερο 200 – 300 χιλιόμετρα (ή και περισσότερα) και ξαναγεμίζουμε με καύσιμα.

Διαιρούμε τώρα τα λίτρα καυσίμου που φουλάραμε με τα χιλιόμετρα που έχουμε διανύσει και πολλαπλασιάζουμε επί 100. Το αποτέλεσμα δείχνει λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα. Για παράδειγμα, έστω ότι η αντλία έδειξε 25 λίτρα καυσίμου και ο μερικός χιλιομετρητής έχει γράψει 320 χιλιόμετρα: 25 λτ. / 320 χλμ. x 100 = 7,8 λτ./100 χλμ.

Βενζίνη με 2,11 ευρώ το λίτρο

Ακόμη και με τις ελαφρές μειώσεις των τιμών στα πρατήρια καυσίμων, την Πέμπτη (17/3) η βενζίνη πωλούνταν προς 2,11 ευρώ το λίτρο, ενώ έφθανε σε κάποια σημεία της λεωφόρου Κηφισίας έως και 2,298 ευρώ/λίτρο. Η δε βενζίνη των 100 οκτανίων ήταν ένα βήμα πριν τα 2,50 ευρώ/λίτρο. Πάμε όμως με το σενάριο της μέσης τιμής, για να μην ζαλιστούμε από το τελικό αποτέλεσμα και για να είμαστε όσο γίνεται πιο κοντά στο πραγματικό κόστος μετακίνησης.

190 ευρώ μονάχα για τα καύσιμα

Με την τιμή λοιπόν στα 2,11 ευρώ/λίτρο τα συνολικά 90 λίτρα που θα κάψουμε στο πήγαιν’ έλα θα μας στοιχίζουν 190 ευρώ (189,9 ευρώ για την ακρίβεια αλλά δεν έχουμε υπολογίσει ότι το ντεπόζιτο θα αδειάσει στα μισά της διαδρομής και θα το ξαναφουλάρουμε εκτός Αθηνών, που συνήθως η τιμή είναι ακριβότερη, αλλά για να μην το μπλέξουμε ακόμη περισσότερο, ας μείνουμε στα 190 ευρώ γιατί αλλιώς άνετα πηγαίναμε στα 195 ή και παραπάνω ευρώ).

62,90 ευρώ για… 22 σταθμούς διοδίων

Ο δεύτερος επιβαρυντικός παράγοντας για το πορτοφόλι μας σε ένα τέτοιο ταξίδι δεν είναι άλλος από τα διόδια, που δυστυχώς είναι πολλά.

Ας τα πάρουμε με τη σειρά. Ξεκινώντας από την Αθήνα (και χωρίς να υπολογίζουμε ότι κάποιοι ανάλογα από το σημείο του λεκανοπεδίου που θα φύγουν μπορεί να χρειαστεί να καταβάλλουν και διόδια στην Αττική Οδό της τάξης των 2,80 ευρώ), ο πρώτος σταθμός που συναντάμε είναι στις Αφίδνες που κοστίζουν 3,30 ευρώ.

Αμέσως μετά βρίσκουμε τα διόδια των Θηβών που είναι ακόμη πιο ακριβά, καθώς η διεύλευσή τους τιμάται 3,90 ευρώ. Τρίτος σταθμός είναι στην Τραγάνα (3,85 ευρώ), μετά στην Αγία Τριάδα (1,80 ευρώ), έπειτα στον μετωπικό σταθμό Μαυρομαντήλας Φθιώτιδας (1,90 ευρώ), μετά στην Πελασγία (3,50 ευρώ), στο Μοσχοχώρι που πληρώνουμε τα ακριβότερα διόδια της διαδρομής (4,0 ευρώ) και κατόπιν στο Μακρυχώρι (2,50 ευρώ), στη Λεπτοκαρυά (3,20 ευρώ), στο Αιγίνιο (2,30 ευρώ) και στα Μάλγαρα, λίγο έξω από τη Θεσσαλονίκη (1,20 ευρώ). Σύνολο 31,45 ευρώ μόνο στο να πας.

Συν άλλα τόσα για την επιστροφή, αναγκαζόμαστε να δώσουμε 62,90 ευρώ μόνο για διόδια.

Συνολικό κόστος μετακίνησης με αυτοκίνητο

Με βάση τα παραπάνω, το να πάει κάποιος σήμερα από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη και να ξαναγυρίσει οδικώς, θα του κοστίσει συνολικά 252,90 ευρώ (190 ευρώ η βενζίνη + 62,9 ευρώ τα διόδια).

Πόσο θα μας κοστίσει η μετακίνηση με αεροπλάνο

Το ίδιο δρομολόγιο Αθήνα – Θεσσαλονίκη και τανάπαλιν, εκτελούν καθημερινά σχεδόν 10 αεροσκάφη την ημέρα. Το ταξίδι διαρκεί μόλις 55 λεπτά και ασύγκριτα είναι πολύ πιο άνετο από το να πηγαίνεις οδικώς. Πόσο μας κοστίζει όμως;

Ξεκάθαρα πολύ πιο οικονομικά πλέον. Ειδικότερα, βάλαμε ενδεικτικά στον υπολογιστή ότι θέλαμε να ταξιδέψουμε από τον διεθνή αερολιμένα «Ελευθέριος Βενιζέλος» προς το υπερσύγχρονο αεροδρόμιο «Μακεδονία» την Πέμπτη 17 Μαρτίου και πως επιθυμούμε να επιστρέψουμε στην πρωτεύουσα την Τρίτη 22 του μηνός. Εάν επιλέγαμε την πρωινή πτήση των 08:35 π.μ. θα ήμασταν Θεσσαλονίκη στις 09:30. Για το γυρισμό επιλέξαμε να φύγουμε από τη συμπρωτεύουσα στις 12:00 το μεσημέρι, έτσι ώστε να είμαστε στην Αθήνα στις 12:55 μ.μ. Το συνολικό κόστος να πάμε και να έρθουμε; 90 ευρώ! Δηλαδή σχεδόν όσο θα μας στοίχισε η βενζίνη μονάχα για να πάμε.

Μάλιστα αυτές τις τιμές δεν τις βρίσκουμε μονάχα στις επονομαζόμενες low budget (χαμηλού κόστους) αεροπορικές εταιρείες αλλά και στις μεγάλες. Όπως για παράδειγμα στην Aegean Airlines, που έχει άλλωστε ως βάση τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος» και ως δευτερεύουσα βάση τον Κρατικό Αερολιμένα Θεσσαλονίκης «Μακεδονία», ο οποίος αναβαθμίστηκε πλήρως από την Fraport Greece, την κοινή εταιρεία της Fraport Γερμανίας και του Ομίλου Κοπελούζου, αποσπώντας το 2019 το βραβείο του «έργου της χρονιάς».

Πόσο στοιχίζουν τα εισιτήρια λεωφορείου από και προς το αεροδρόμιο

Για να είναι πιο σωστή η σύγκριση της μετακίνησης οδικώς και αεροπορικώς, στη δεύτερη περίπτωση θα πρέπει να προσθέσουμε και το κόστος μετακίνησης από και προς το αεροδρόμιο. Έτσι εάν κάποιος πάρει τη λεωφορειακή γραμμή Express Χ95 (Σύνταγμα – Αερολιμένας Αθηνών) ή τη X96 (Πειραιάς – Αερολιμένας Αθηνών), ανάλογα με το που μένει, θα πρέπει να υπολογίσει και το κόστος του εισιτηρίου που είναι 6 ευρώ. Οπότε για να πάει και να έρθει από τον αερολιμένα προς το σπίτι, θα του κοστίσει άλλα 12 ευρώ.

Επίσης από το αεροδρόμιο «Μακεδονία» για την πόλη της Θεσσαλονίκης θα πρέπει να ξαναπάρει λεωφορείο (το Χ1: ΚΤΕΛ – Αεροδρόμιο), του οποίου το εισιτήριο κοστίζει 2 ευρώ και άλλα τόσα για την επιστροφή. Οπότε η μετακίνηση από και προς τα δύο αεροδρόμια με λεωφορείο ανέρχεται στα 16 ευρώ.

Συνολικό κόστος μετακίνησης με αεροπλάνο

Με βάση τα παραπάνω, το να πάει κάποιος σήμερα από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη και να ξαναγυρίσει αεροπορικώς, θα του κοστίσει συνολικά 106 ευρώ (90 ευρώ το εισιτήριο + 16 ευρώ οι μετακινήσεις με λεωφορεία) και ενδεχομένως 10 έως 20 ευρώ παραπάνω εάν επιλέξει άλλες ώρες ή μέρες πτήσης.

Στο δια ταύτα…

Συμπερασματικά, με τις τιμές των καυσίμων να έχουν γίνει απλησίαστες, το να μετακινηθεί κάποιος από την πρωτεύουσα στη συμπρωτεύουσα ξεκάθαρα τον συμφέρει να προτιμήσει το αεροπλάνο, αφού θα του στοιχίσει 106 ευρώ, ενώ αν πάρει το αυτοκίνητο θα πρέπει να πληρώσει 252,9 ευρώ. Δηλαδή τα υπερδιπλάσια, κάτι που σημαίνει ότι και δύο άτομα να μετακινηθούν με το ίδιο αυτοκίνητο, πάλι δεν συμφέρει. Η μετακίνηση μέσω της εθνικής οδού Αθηνών – Θεσσαλονίκης συμφέρει οικονομικά μονάχα εάν στο αυτοκίνητο βρίσκονται από τρία άτομα και πάνω…

Thrylos24.gr

Ακολουθήστε στο Google News το THRYLOS24 και μάθετε πρώτοι όλες τις αθλητικές ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Αθλητικές Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από το THRYLOS24