Έρχεται υποχρεωτική απόσυρση παλαιών ΙΧ: Τα 3 κριτήρια
Σύμφωνα με το προτεινόμενο πλαίσιο, ένα όχημα θα θεωρείται απόβλητο και θα αποσύρεται από την κυκλοφορία εάν...
Η Ευρωπαϊκή Ένωση εξετάζει την εφαρμογή μέτρων για την υποχρεωτική απόσυρση παλαιών και μη επισκευάσιμων οχημάτων. Κι αυτό για να περιοριστούν οι αρνητικές επιπτώσεις στην ασφάλεια, το περιβάλλον και τη δημόσια υγεία.
Ειδικοί υπολογίζουν ότι περισσότερα από 3,5 εκατομμύρια οχήματα που κυκλοφορούν σήμερα στους δρόμους θα πρέπει να οδηγηθούν προς ανακύκλωση.
Απαραίτητη Ανανέωση του Στόλου Οχημάτων: Κριτήρια για την Απόσυρση
Σύμφωνα με το προτεινόμενο πλαίσιο, ένα όχημα θα θεωρείται απόβλητο και θα αποσύρεται από την κυκλοφορία εάν:
– Βρίσκεται σε ακινησία για παρατεταμένο χρονικό διάστημα.
– Δεν έχει περάσει τεχνικό έλεγχο ΚΤΕΟ για δύο συνεχόμενα έτη.
– Έχει αποτύχει στον έλεγχο ΚΤΕΟ και οι διαπιστωμένες βλάβες δεν έχουν αποκατασταθεί.
Αυτά τα μέτρα κρίνονται αναγκαία, καθώς η ηλικία του στόλου οχημάτων στην Ελλάδα ανέρχεται κατά μέσο όρο σε 17,3 έτη. Είναι σημαντικά υψηλότερη από τον μέσο όρο των 12 ετών που παρατηρείται στις υπόλοιπες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Το Πρόβλημα της Παράλειψης Τεχνικών Ελέγχων
Η κατάσταση επιβαρύνεται περαιτέρω από το γεγονός ότι περίπου 3.000.000 οχήματα δεν έχουν ακόμα προσέλθει στα Κέντρα Τεχνικού Ελέγχου (ΚΤΕΟ) για την προβλεπόμενη αξιολόγηση. Η μαζική παράλειψη τεχνικών ελέγχων υπογραμμίζει την ανάγκη για αυστηρότερους κανονισμούς και την άμεση εφαρμογή στοχευμένων πολιτικών.
Ηλικιακά Δεδομένα του Στόλου Οχημάτων: Προβλέψεις και Επιδράσεις των Μέτρων
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ένωσης Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), στην Ελλάδα κυκλοφορούν πάνω από 1,2 εκατομμύρια επαγγελματικά οχήματα, εκ των οποίων το 97% είναι ηλικίας άνω των 10 ετών. Η υπερβολική παλαιότητα του στόλου αυξάνει την ανάγκη για άμεσες δράσεις, τόσο σε επίπεδο ασφάλειας όσο και περιβαλλοντικής βιωσιμότητας.
Εάν οι παραπάνω παρεμβάσεις τεθούν σε ισχύ, αναμένεται να οδηγηθούν στην ανακύκλωση περισσότερα από 3,5 εκατομμύρια οχήματα που εξακολουθούν να βρίσκονται σε κυκλοφορία. Η μαζική ανανέωση του στόλου δεν θα ενισχύσει μόνο την οδική ασφάλεια, αλλά και την ενεργειακή απόδοση, μειώνοντας σημαντικά τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις.
Συμπέρασμα
Η υλοποίηση των προτεινόμενων μέτρων για την απόσυρση παλαιών οχημάτων αποτελεί μία αναγκαιότητα που εναρμονίζεται με τους στόχους της Ευρωπαϊκής Ένωσης για βιώσιμη κινητικότητα. Η επιτυχία αυτής της πρωτοβουλίας θα εξαρτηθεί από την αποτελεσματική εφαρμογή της, αλλά και από τη συνεργασία μεταξύ πολιτών και φορέων.